Poslovni kutak

Istraživanje: Zašto žene zarađuju manje od muškaraca

Napisao H. H.

Prema istraživanju međunarodnog portala “Paylab.com”, nedostatak asertivnosti u promovisanju vlastitih interesa jedan je od glavnih razloga zašto žene zarađuju manje od muškaraca i zašto sporije napreduju na poslu.

“Paylab.com” je online alat koji omogućava prikupljanje podataka o platama. U istraživanju plata učestvuje i BiH, odnosno Kolektiv/Posao.ba, s najvećim portalom za istraživanje plata u Bosni i Hercegovini www.plata.ba, koji je dio Paylab mreže.

Nedostatak asertivnosti i inicijative u promicanju vlastitih interesa je jedan od glavnih razloga zašto žene u prosjeku zarađuju manje od muškaraca i zašto njihova karijera napreduje znatno sporije. Prema podacima “Paylab.com”, muškarci u odnosu na žene imaju do 14 posto veća očekivanja kada je riječ o platama, prenosi “N1“…

Kao rezultat nižih primanja, žene mogu manje da uštede tokom radnog vijeka i imaju niže penzije, pa su i zbog toga u nepovoljnijem položaju. Najveći rizik od siromaštva imaju žene u penziji, neudate žene i samohrane majke. Zbog čega su onda žene i dalje pasivne i ne zauzimaju se za sebe?

Muškarci pregovaraju češće i vještiji su u tome

Linda Babcock, profesorica iz SAD-a i autorica knjige “Žene ne pitaju”, kroz svoja istraživanja je došla do zanimljivih zaključaka. Analizirajući početne plate postdiplomaca utvrdila je da su plate muškaraca bile u prosjeku za deset posto više od plata žena, jer su muškarci pregovarali o početnim platama.

Muškarci su također uvjerljiviji u pregovorima koji se tiču plata, imaju veće karijerne ambicije, navikli su da pregovaraju direktno i otvoreno, nije im neugodno kad razgovaraju o radnom učinku – jednostavno rečeno, muškarci pregovaraju češće i u tome su vještiji od žena. Profesorica Babcock iznosi podatak da muškarci čak četiri puta češće iniciraju pregovore koji se tiču njihovih interesa, u poređenju s njihovim kolegicama.

Djevojčice odgajamo da budu poslušne

Važno je napomenuti da muškarce niko ne osuđuje zbog ovakvog ponašanja. Ne samo da je društveno prihvatljivo, već se od muškaraca očekuje da budu asertivniji u komunikaciji. S druge strane, žene koje se ponašaju na isti način često se suočavaju s kritikama: “ona je arogantna, voli da šefuje, bezobrazna, karijeristica, proračunata, previsoko cilja!”

Žene su također uvjerene da će njihov težak rad biti prirodno primjećen od strane saradnika, te da će im se plata povećati u skladu s tim. Ako žene imaju dobar odnos sa svojim nadređenima, onda očekuju da će im oni biti saveznici koji će se zalagati za povećanje plate u njihovo ime. Nije potrebno posebno naglašavati da se žene često razočaraju zbog ovakvih očekivanja.

Kao razlog za nedostatak inicijative i asertivnosti se navodi činjenica da su djevojčice odgajane da budu dobre, poslušne, skromne i da stavljaju tuđe potrebe ispred vlastitih. To može imati veliki uticaj na samopouzdanje žene i postavljanje ličnih granica, te izaziva strah od toga kako će okolina reagovati ako ona izrazi svoje potrebe. Žene se boje da će time što su asertivne i što se zalažu za sebe, ugroziti sliku uglađene, ugodne i prijatne kolegice i biti okarakterisane kao „zahtjevne harpije“. Mnogo više nego muškarcima, ženama je važno da okolina ima pozitivno mišljenje o njima.

Žene se zalažu za kolektivne interese

Ovo nikako ne znači da žene nisu vješte u pregovaranju.

“Žene pregovaraju poput lavica kada predstavljaju kolektivni interes ili kad pregovaraju u ime drugih”, ističe profesorica Margaret Neale sa Stanforda.

Postoje slučajevi gdje menadžerice pregovaraju za bolje plate svojih podređenih, ali nikada ne poduzimaju inicijativu za povećanje vlastitih plata. Zbog toga portal “Paylab.com” savjetuje ženama da razmišljaju o svojoj djeci, članovima porodice i kućnim ljubimcima kada se nađu u situaciji u kojoj trebaju pregovarati za bolje uslove za sebe, jer će od toga u konačnici i drugi imati koristi.

Kako kompanije mogu pomoći ženama?

Čak i kada im se nude jednake mogućnosti na radnom mjestu, muškarci i žene se razlikuju po načinu razmišljanja i odgoju, što menadžeri trebaju imati na umu, te u skladu s tim trebaju nastojati da postupaju pravdeno prema oba spola. Kompanije trebaju koristiti proaktivnu komunikaciju i redovno informisati zaposlenike o mogućnostima i prilikama za njihov profesionalni i lični razvoj.

Velike korporacije često imaju jasne standarde koji se odnose na spolnu raznolikost i fer pristup prema zaposlenicima.

Kompanije bi trebale redovno provoditi reviziju plata i izbjegavati velike razlike u platama na istim pozicijama, tako što će povećati transparentnost.

Komentari

komentara